Subpersonas un MAK
20. oktobris, 2024 pl. 18:32,
Nav komentāru
Saņēmu jautājumu ko vēl varētu darīt ar MAK kārtīm. Var pievērsties ar viņām savām subpersonām, sākt varētu ar Iekšējo bērnu, Pieaugušo un Vecāku.
Iekšējā bērna, pieaugušā un vecāka tēli ir daļa no psiholoģiskā modeļa, ko sauc par transakcionālo analīzi (TA), ko 20. gadsimta vidū izstrādāja psihiatrs Ēriks Bērns. Šis modelis izskaidro, kā cilvēki domā, jūtas un rīkojas dažādās dzīves situācijās, balstoties uz trim galvenajiem ego stāvokļiem – Iekšējo bērnu, Pieaugušo un Vecāku. Katrs no šiem stāvokļiem pārstāv noteiktus domāšanas, emocionālos un uzvedības modeļus, kas ietekmē mūsu attiecības ar citiem un pašu sevi. Saprotot un strādājot ar šiem stāvokļiem, var uzlabot personīgo izpratni, emocionālo labklājību un attiecības.
1. Iekšējais bērns
Iekšējais bērns simbolizē mūsu spontāno, emocionālo un instinktīvo pusi. Šī personības daļa satur gan pozitīvas, gan negatīvas emocionālas pieredzes no bērnības.
Pozitīvais Iekšējais bērns: Šeit izpaužas radošums, prieks, spontanitāte, zinātkāre un brīvība. Tas ir mūsu autentiskais "es", kas nebaidās izpaust savas emocijas.
Negatīvais Iekšējais bērns: Tas var būt ievainots, nobijies vai neapmierināts bērns, kas vēl aizvien nēsā sevī traumatiskas pieredzes, nepietiekamu mīlestību, nedrošību vai bailes no noraidījuma.
Loma: Iekšējais bērns spēlē būtisku lomu mūsu emocionālajā veselībā. Ja šī daļa ir ievainota vai apspiesta, tas var izpausties kā depresija, zems pašvērtējums, grūtības attiecībās vai pat destruktīva uzvedība. Darbs ar Iekšējo bērnu ļauj dziedināt senas traumas un atgūt dzīvesprieku.
2. Pieaugušais
Pieaugušais ir mūsu racionālā un loģiskā daļa, kas spēj risināt problēmas, analizēt informāciju un pieņemt lēmumus, balstoties uz objektīvu realitāti. Šī personības daļa ir atbildīga par līdzsvaru starp Iekšējo bērnu un Vecāku.
Loma: Pieaugušais palīdz novērtēt situāciju objektīvi un reaģēt uz to adekvāti. Viņš nav emocionāli iesaistīts pagātnes pieredzē vai pārlieku pakļauts normām un autoritātēm, bet spēj pieņemt lēmumus balstoties uz šī brīža realitāti. Pieaugušā ego stāvoklis ļauj mums būt apzinātiem, pašregulētiem un atbildīgiem cilvēkiem.
3. Vecāks
Vecāks pārstāv normas, vērtības un autoritāti, kas mums tika mācīta bērnībā no mūsu vecākiem vai citiem pieaugušajiem autoritāšu lomā. Šī daļa satur morāles normas, noteikumus un gaidas par to, kā būtu "jābūt" vai "jārīkojas".
Aizbildnieciskais Vecāks: Šī Vecāka puse ir atbalstoša, gādīga un aizsargājoša. Tā mūs motivē rūpēties par citiem un pašiem par sevi, būt iejūtīgiem un saprotošiem.
Kritisks Vecāks: Šeit izpaužas autoritāte, kas izsaka kritiku, nosaka robežas, pārmet un uzspiež noteikumus. Ja šī daļa dominē, tā var izpausties kā pārmērīgs perfekcionisms, kritiskums pret sevi un citiem.
Loma: Vecāka ego stāvoklis palīdz mums ievērot sabiedrības normas un ētikas noteikumus, bet, ja tas kļūst pārāk dominējošs, tas var radīt spriedzi un izraisīt iekšēju konfliktu, īpaši attiecībā uz Iekšējo bērnu, kas var justies nomākts vai noraidīts.
MAK Tehnikas izmantošana darbam ar Iekšējo bērnu, Pieaugušo un Vecāku
MAK kārtis ir lielisks rīks darbam ar šiem trim ego stāvokļiem, jo tās palīdz apzināt zemapziņas procesus un emocijas, kuras ne vienmēr ir viegli izteikt vārdos. Lūk, kā MAK tehniku var pielāgot šai tēmai:
1. Darbs ar Iekšējo bērnu
Lai veicinātu saikni ar Iekšējo bērnu, MAK tehniku var izmantot, lai izpētītu bērnības pieredzes un jūtas.
Kārtis Iekšējā bērna emocijām: Klients izvēlas kārti, kas simbolizē viņa Iekšējā bērna šī brīža emocionālo stāvokli. Piemēram, tas var būt priecīgs, bēdīgs, nobijies vai nedrošs bērns.
Dziedināšana caur sarunu: Pēc kārts izvēles, klients apspriež, kāda pieredze vai jūtas ir saistītas ar šo tēlu. Tas palīdz apzināties un izprast Iekšējā bērna vajadzības un traumas.
Atbalsta kārts: Klients var izvēlēties kārti, kas simbolizē to, kas viņam/viņai ir nepieciešams, lai dziedinātu Iekšējo bērnu. Piemēram, tā var būt kārts, kas attēlo drošību, mīlestību vai brīvību.
2. Darbs ar Pieaugušo
Pieaugušā ego stāvoklis ļauj mums būt līdzsvarotiem un racionāliem. MAK kārtis var izmantot, lai izprastu, kā šis stāvoklis darbojas mūsu dzīvē.
Pašrefleksija: Klients izvēlas kārti, kas viņam šķiet simbolizē viņa Pieaugušo – loģisko un racionālo daļu. Kārts var attēlot mieru, līdzsvaru, apdomību.
Kā uzturēt līdzsvaru: Klients var izvēlēties citu kārti, kas attēlo, kā uzturēt līdzsvaru starp saviem emocionālajiem un racionālajiem aspektiem.
Saruna ar Pieaugušo: Izmantojot kārtis, klients var "sarunāties" ar savu Pieaugušo ego stāvokli, lai labāk izprastu, kā efektīvi pārvaldīt emocijas un uzvedību ikdienā.
3. Darbs ar Vecāku
Darbs ar Vecāka ego stāvokli palīdz izprast mūsu iekšējos morāles un uzvedības noteikumus.
Kritiskais vai aizbildnieciskais Vecāks: Klients izvēlas kārti, kas viņam šķiet simbolizē viņa Vecāka tēlu – vai nu kritisko, vai aizbildniecisko pusi. Tas palīdz identificēt, vai Vecāks ir pārāk nosodošs vai, gluži pretēji, pietiekami atbalstošs.
Vecāka balss: Kārtis var palīdzēt izpaust, ko šī daļa saka – vai tās balss ir stingra, kritiska vai mīloša un rūpīga.
Darbs ar iekšējo kritiķi: Klients var izvēlēties kārti, kas attēlo, kā viņš varētu mīkstināt pārāk stingro un kritisko Vecāku vai stiprināt aizbildniecisko Vecāku, lai tas palīdzētu justies drošāk.
Secinājums
Darbs ar Iekšējo bērnu, Pieaugušo un Vecāku ir svarīga iekšējās izaugsmes sastāvdaļa, kas ļauj labāk izprast savas emocijas