Astoņi vārti.
8. novembris, 2024 pl. 15:55,
Nav komentāru
Dzenbudisma tiek lietots nosaukums "astoņi vārti" kas attiecas uz dažādiem ceļiem, kas ved uz apgaismību un pašizpratni. Tiem ir dažādi formulējumi atkarībā no skolas un prakses veida, bet kopumā astoņi vārti ir:
Šila (Morāle) – morālas disciplīnas attīstīšana, ievērojot ētikas principus, kas ietver labvēlību, cieņu un godīgumu. Tas palīdz attīrīt prātu un virzīties uz apgaismību.
Dhjāna (Meditācija) – dziļa meditācijas prakse, kas palīdz sakoncentrēt prātu un attīstīt iekšējo mieru, vienotību ar visu esošo.
Pradžņa (Gudrība) – dzīves un sevis izpratne; tā prasa pieņemt realitāti tādu, kāda tā ir, bez ilūzijām un ego. Šī gudrība rodas caur meditāciju un apziņas paplašināšanu.
Fugen (Apsolījums vai apņemšanās) – pievērsties un apņemties veikt labas darbības un palīdzēt citiem, īpaši praktizējot līdzcietību un nesavtīgumu.
Keizan (Pārdomas un disciplīna) – pašrefleksijas un disciplīnas pilnveidošana ikdienas dzīvē, kas palīdz uzturēt un stabilizēt meditācijas un morāles praksi.
Vipašjana (Ieskatīšanās) – praksē dziļi ieskatīties visā notiekošajā un izprast pasauli bez ilūzijām vai spriedumiem. Šī ieskatīšanās ļauj attīstīt skaidrību un sapratni.
Satori (Apgaismība) – pēkšņa izpratne vai "redzēšana" par savu patieso dabu un visu lietu vienotību. Šo pieredzi uzskata par nozīmīgu apgaismības ceļā.
Zazen (Sēdoša meditācija) – specifiska meditācijas forma, ko praktizē sēžot. Zazen ir centrālā dzenbudisma prakse, kas palīdz sasniegt klusumu un mieru, novēršot ilūzijas un attīstot dziļu pašizpratni.
Šie astoņi vārti veido pilnu garīgo praksi dzenbudismā, un tos izmanto kā ceļvedi ceļā uz apgaismību. Katra prakse palīdz pakāpeniski atbrīvoties no ego un atklāt dziļāku izpratni par sevi un pasauli.